Studio 150 Bethlehemkerk & Amarte Studio Concerts presents:
Muzikanten:
Biografie
Harp Sirens & Robin Valster
02 December 2021
Aanvang: 20.00u
Programma:
Eva Beunk & Robin Valster,
Glissandria e Soffiatore (2021)
Liucilė U. Vilimaitė,
I. Lost in Time
II. Funky business*
III. Fight/Flight/...
(2021)
John Cage
Postcard from heaven (1982)
Thanakarn Schofield
Aero (2020)
*première
Glissandria e Soffiatore - een liefdestragedie van Eva Beunk & Robin Valster verteld het verhaal over een onverwachte vlam der liefde, de dualiteit van het hart en het onwennige van het onbekende.
Dit alles verhuld in een mini opera met in de hoofdrol Glissandria, de mooie sirene die samen met haar metgezellen een vredig leven leidt tot Soffiatore, een vreemde figuur, hun oase binnentreedt en alles veranderd...
Ieder deel uit Trilogy van Liucilė U. Vilimaitė presenteert zijn eigen emotie. Het eerste deel Lost in Time gaat over je verloren voelen. Het is een melancholisch stuk wat nostalgie oproept. Het tweede deel Funky Business gaat tijdens het concert in première. Hier staan de choreografie van de harpisten en de percussieve geluiden centraal. Het derde deel Fight/Flight/... heeft een compleet ander karakter. Het woord “overleven” staat hier centraal. Het deel is gespannen, chaotisch en het representeert de snelle groei en ontwikkelingen die we tegenwoordig meemaken in onze levens.
Postcard from heaven van John Cage is een compositie geschreven voor 1 tot 20 harpen. Het werk bestaat uit een verzameling van “raga’s” waar de harpisten vrij zijn hoeveel en in welke volgorde ze de raga’s spelen. De harpisten krijgen de opdracht het stuk te beginnen met een aanhoudende toon middels een strijkstok of alleen de haren. Dit creëert een zachte, aanhoudende toon die je zou kunnen doen denken aan een ‘Postcard from Heaven’. Raga is afkomstig uit de Indiase muziek. De raga is het raamwerk, een aantal vaste regels waarbinnen de muzikant improviseert.
Voor het laatste werk Aero van de Thaise componist Thanakarn Schofield worden de harpen omgestemd met kwarttonen. Thanakarn studeerde in Londen en Den Haag en maakte vorig jaar indruk bij de Young Composers Meeting in Apeldoorn. Het stuk is een soort “parodie” van de Japanse tuin, waarbij de zes harpen geluiden van het water, de wind door de bomen, de licht, en de mens representeren.